Budowa i działanie układu wydechowego w skuterze

2017-05-18 10:07

Jak w skuterze usuwane są spaliny z silnika? Specyfikę budowy i działania układu wydechowego warto poznać, bo od jego sprawnego funkcjonowania zależy stopień zanieczyszczania środowiska tlenkami azotu czy związkami siarki. Poza tym rolą układu wydechowego jest wyciszanie pracy skutera.

Bez tytułuBezpośrednio za usuwanie spalin na zewnątrz odpowiedzialne jest kolanko wydechowe. Zwykle montuje się je do cylindra szpilkami i nakrętkami, czasem spotykany jest także montaż typu slip-on. W tym ostatnim przypadku kolanko utrzymywane jest we właściwej pozycji przez dwie mocne sprężyny.

Spaliny z kolanka kierowane są do kolejnych elementów układu wydechowego. To boczny obieg spalin systemu SAS. Dalej przez gumowy wąż przechodzą do zaworka i do obudowy filtra powietrza. W bocznym obiegu toksyczne produkty spalania poddawane są ponownej obróbce, w wyniku czego produkt końcowy jest uboższy o dodatkowe substancje toksyczne.

Za bocznym obiegiem znajduje się dyfuzor (komora rozprężna). Wytwarza on falę uderzeniową, która cofa spaliny do cylindra. Dyfuzor wyposażony jest w metalowy katalizator w kształcie plastra miodu, który filtruje spaliny. Katalizator musi znajdować się w pobliżu kolanka wydechowego, bo tam temperatura spalin jest największa.

Spaliny następnie kierowane są rurą wydechową do tłumika. Jego wnętrze wyściela wata tłumiąca, która obniża natężenie dźwięków silnika. W silniku dwusuwowym tłumik przedzielony jest na dwie części ścianką działową.

Różnorodne elementy metalowe układu wydechowego w skuterze produkowane są za pomocą m.in. zgrzewarek do rur. Linie zgrzewające np. CEMSA MRL AFD CL/AUT pozwalają np. produkować w sposób automatyczny elementy stosowane także w szerzej pojętym przemyśle motoryzacyjnym. W głównej mierze przysługują się temu zgrzewarki punktowe.

Komentarze

Bądź pierwszy i skomentuj artykuł
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI